mobile

mobile

Comitetul Executiv

DISCURS LA CONFERINȚA DIN AUGUST A PROFESORILOR

Stimați profesori!
Stimați oaspeți!

Sunt foarte bucuroasă să vă întâlnesc din nou. Avem deja o tradiție minunată – în ajunul noului an de studii, să ne întâlnim la conferința pedagogică din August. Noi vorbim deschis despre problemele acumulate în sistemul educațional și căutăm modalități optime de a le rezolva. Rezumăm rezultatele ultimului an de studii, ne bucurăm de succesele și realizările comune ale colegilor și elevilor noștri, discutăm despre dezvoltarea sistemului educațional.

Astăzi aș dori ca noi să vorbim mai puțin despre problemele actuale și să vorbim mai mult despre viitor – despre copiii noștri. Generația noastră a trecut prin încercări dificile. Și copiii noștri, cel mai probabil, vor trebui să se confrunte cu dificultăți și mai mari. După școală, copiii noștri sunt întâmpinați de o societate agresivă și divizată. Pe ei așteaptă cea mai acerbă concurență de pe piața muncii, precum cerințele sunt tot mai mari ale angajatorului. Ei se vor confrunta în mod inevitabil cu noi crize și provocări.

Odată ce se confruntă tineretul nostru cu dificultățile vieții adulte, este întâmpinat cu o alegere:

- să continue studii;

- sau să meargă pe o cale ușoară de viață și să nu primească deloc educație sau să o obțină formal și să meargă într-o altă țară mai dezvoltată, ca să înceapă o viață nouă acolo"de la zero".

Țara noastră și tinerii noștri pierd prin decizia de a pleca în străinătate. Din păcate, din ce în ce mai des, tinerii noștri sunt angajați în străinătate pentru locuri de muncă care nu necesită calificări înalte. În loc să construiască o carieră în serviciul public, să creeze o afacere, să realizeze muncă creativă sau de știință în Republica Moldova, tinerii noștri lucrează pentru economiile altor țări. Odată cu plecarea fiecărui tânăr în străinătate, pierdem energia dezvoltării noastre, energia viitorului nostru.

Prin urmare, astăzi doresc să vorbesc despre misiunea voastră, stimați profesori, în modelarea caracterului și principiilor de viață al tineretului nostru. Știu că sunteți responsabili doar pentru calitatea cunoștințelor pe care elevii le primesc. Cred că această abordare a evaluării muncii unui profesor este depășită. Și iată de ce. În trecutul recent, profesorul a fost un purtător exclusiv de cunoștințe în disciplina sa. Numai el putea împărtăși aceste cunoștințe elevului. Numai el ar putea extinde cunoștințele elevului, să-i acorde o atenție deosebită, să recomande literatură suplimentară din biblioteca școlii pentru studiu.

Astăzi lumea este complet diferită. În internet este disponibilă informație de terabytes pentru orice disciplină. Prelegerile oamenilor lumii de știință și lecțiile deschise ale celor mai buni profesori sunt postate în acces deschis. În câteva minute, copiii noștri pot găsi orice manual, dicționar, enciclopedie în formă electronică. Astăzi, limbile străine sunt predate online, se învață noi profesii și se obține chiar și studii superioare. Dar în aceste posibilități largi, aproape nelimitate se află o amenințare periculoasă. Copiii noștri, datorită vârstei, lipsei lor de experiență, se pot "îneca" pur și simplu în acest ocean de informații. Și aici văd sarcina principală a profesorului – trebuie să-i învățați pe copiii noștri să sistematizeze și să stăpânească cantități mari de informații, să-i învățați să evidențieze principalul și să dividă secundarul, să-i învățați să distingă între informații fiabile și dezinformare. Mai simplu spus, misiunea Dumneavoastră principală este să-i învățați pe copiii noștri să învețe.

Este naiv să așteptăm ca elevii, după absolvirea școlii, să păstreze tot bagajul cunoștințelor în cap. Așa funcționează creierul nostru, încât cunoștințele pe care nu le folosim sunt uitate. Dar dacă se vor lua abilitățile de studii din școală, își vor reîmprospăta cu ușurință cunoștințele la momentul potrivit, vor învăța noi cantități de informații și vor fi recunoscători pentru asta profesorilor săi.

Cred că însuși termenul „profesor” nu mai reflectă pe deplin misiunea Dumneavoastră profesională. Un profesor modern este, de asemenea, mentorul unui elev. Un mentor este o persoană care are o vastă experiență și cunoștințe într-un domeniu profesional și este gata să împărtășească aceste cunoștințe, gata să-și ajute elevii să se dezvolte și să ia deciziile corecte.

Da, știu că ziua Dumneavoastră de lucru este încărcată. Vă rămâne foarte puțin timp pentru comunicarea informală cu elevii săi, pentru a-i ajuta să ia o decizie înțeleaptă și să decidă cu privire la viitoarea lor profesie. Nu există nimeni care să facă acest lucru în afară de Dumneavoastră. Părinții își privesc foarte des copiii prin ochelari de culoare roz și prin prisma propriilor așteptări. Dorind cu sinceritate numai binele copiilor lor, ei pot împinge copilul să aleagă o profesie la modă, care nu se potrivește cu lumea interioară, caracterul și abilitățile elevului. Doar un profesor poate evalua în mod obiectiv punctele tari și punctele slabe ale unui elev, poate vedea predispoziția acestuia pentru o anumită profesie și poate transmite observațiile sale părinților și elevilor.

Stimați profesori, doresc să înțelegeți că nu vă transmitem responsabilitatea pentru viitorul tinerilor noștri. Dorim să împărtășim această responsabilitate cu Dumneavoastră.

Prioritățile autorităților găgăuze sunt industrializarea și digitalizarea economiei noastre, dezvoltarea sectorului IT. Și am ales aceste priorități în mod conștient, pentru că tocmai în aceste domenii ale economiei tinerii noștri pot obține specialități solicitate și bine plătite și își pot găsi un loc de muncă în Găgăuzia.

Nu doar încurajăm tinerii să obțină aceste specialități, ci îi ajutăm în acest sens. Am lansat un program de granturi educaționale pentru ca absolvenții noștri să poată studia la o universitate tehnică. După obținerea unei diplome, ajutăm tinerii profesioniști să își găsească locuri de muncă în autonomie.

Ne dorim ca societatea noastră să fie sănătoasă și educată. Autonomia are nevoie de medici și profesori. Prin urmare, programul de granturi educaționale a fost extins pentru cei care doresc să intre la Universitatea de Stat din Comrat, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacologie, iar din acest an - pentru specialitățile pedagogice la Universitatea de Stat din Moldova și Universitatea Pedagogică de Stat «Ion Creangă».

Acordăm o atenție deosebită specialităților pedagogice, deoarece sistemul de învățământ al țării noastre se confruntă cu o lipsă acută de personal. În țara noastră nu sunt suficiente de peste 2000 de profesori; În sistemul de învățământ al Găgăuziei sunt vacante 146 de locuri. Fiecare al patrulea profesor este pensionar activ. Dacă nu abordăm această problemă astăzi, continuitatea generațiilor va fi întreruptă și în 10-15 ani nu va mai fi nimeni care să-i învețe pe copiii noștri...

Ne gândim la viitorul acelor elevi care nu planifică să-și continue studiile la orele de liceu. Absolvenții de gimnaziu ar trebui să aibă posibilitatea de a obține o specialitate tehnică care este la cerere. Prin urmare, împreună cu partea turcă, construim un Colegiu Industrial în Găgăuzia. Împreună cu parteneri din Suedia și SUA, construim un IT digital hub. Aceste instituții de învățământ vor deveni „fabrica de ingineri” și „fabrica de programatori” pentru țara noastră.

Stimați profesori!

Fiți de acord că astăzi se deschid în fața elevilor noștri orizonturi complet noi, care nu se găsesc în nicio altă regiune a Moldovei. Autoritățile din Găgăuzia creează oportunități de pregătire în specialități populare și garantează angajarea ulterioară în autonomie.

Vă propun să aducem împreună aceste informații în atenția elevilor și părinților, să ne ajutăm copiii să înțeleagă și să facă împreună alegerea corectă a viitoarei lor profesii. Să ne salvăm tinerii împreună - viitorul nostru.

Dorința mea cea mai mare este ca copiii noștri să nu părăsească Moldova, să moștenească o societate mai dezvoltată, mai educată, mai sănătoasă.

De la an la an, cheltuielile pentru sistemul educațional din autonomie sunt în creștere și reprezintă peste 50% din bugetul nostru. În ultimii ani, am investit fonduri bugetare în repararea și dotarea gimnaziilor și liceelor autonomiei și am implicat ajutorul unor parteneri externi în valoare de zeci de milioane de lei. Vom continua să investim în educație pentru ca tinerii noștri de acasă, în patria lor, să primească cunoștințe de calitate și să nu părăsească țara.

Toate acestea sunt foarte importante, dar nu este cel mai important lucru. Principalul lucru în școală a fost, este și va rămâne Personalitatea profesorului.

Găgăuzia noastră este foarte norocoasă că avem profesori ca Dumneavoastră - dedicați profesiei și elevilor săi, alfabetizați, creativi și energici. Voi sunteți capabili să aprindeți în elevii săi entuziasmul și dorința de a învăța, să îi ajutați să dezvolte în ei capacitatea de a gândi, analiza, simți și empatiza. Nu vă este frică de schimbare și, ca nimeni altcineva, înțelegeți că lumea din jurul nostru se schimbă rapid. Trebuie să lucrăm constant asupra noastră, să ne îmbunătățim constant abilitățile și cunoștințele pentru a fi respectați și interesanți pentru copiii noștri.

Doresc să-mi exprim cuvinte de mulțumire pentru munca Dumneavoastră și să vă doresc noi sarcine interesante, dezvoltare creativă, implementare cu succes a planurilor Dumneavoastră și elevi recunoscători în noul an de studiu.

Vă doresc multă sănătate și răbdare nelimitată!

Comitetul Executiv

Ваше сообщение отправленно
Администрация управления свяжется с Вами в ближайшее время